A finals del segle XIX, la ciència moderna va descobrir el procĂ©s de la reproducciĂł humana. Sabem des de llavors que la fertilitzaciĂł inicia una sèrie de reaccions quĂmiques que finalit- zaran amb la combinaciĂł del material genètic de cadascuna de les cèl·lules. El resultat serĂ la creaciĂł d’un nou Ă©sser humĂ , diferent dels seus progenitors, amb un ADN que el farĂ Ăşnic i irrepetible. Amb aquesta nova cèl·lula microscòpica comença un procĂ©s fascinant de desenvolupament que culminarĂ unes quantes setmanes mĂ©s tard amb el naixement, quan el nadĂł tingui la capacitat i els recursos per a sobreviure fora del ventre matern. Mentre que l’origen de la vida biològica Ă©s una qĂĽestiĂł cientĂfica mĂ©s o menys resolta, existeix un debat filosòfic actiu des de fa segles entorn al que significa ser “persona” i en quin moment se n’esdevĂ©. Una de les postures mĂ©s esteses diu que podem anomenar “persona” nomĂ©s als Ă©ssers humans que posseeixen un mĂnim de fa- cultats fĂsiques i intel·lectuals. S’exclou d’aquesta categoria a individus que per motius de temporalitat o malaltia, bĂ© encara no les han assolit o bĂ© ja les han perdut. Molta gent creu que un embriĂł que ni pensa ni parla i ni tan sols tĂ© un cos completament format, no es pot considerar una persona, i que per tant, no pot gaudir dels mateixos drets. En canvi, la majoria de gent accepta que un nadĂł recent nascut Ă©s una persona, tot i que igual que el primer, li manquen encara moltes facultats pròpies de l’ésser humĂ . Malgrat això, tots veiem diferències evidents entre un embriĂł de pocs dies i un nadĂł i podem arribar a entendre aquesta postura. Llavors, en quin moment existeix aquest canvi substancial que converteix un Ă©sser viu de l’espècie humana en persona? Si anem tirant enrere dia a dia, podrĂem identificar un instant en què la “persona” deixa de ser-ho per a convertir-se en un mer “cĂşmul de cèl·lules”? De la mateixa manera, encara que puguem arribar a pensar que una persona greument demenciada o en estat vegetal no mereix l’adjectiu de “persona” per haver perdut gairebĂ© la totalitat de les facultats, el nostre instint moral veuria repugnant que se la tractĂ©s indignament, per exemple abusant-ne o fent-ne mofa. Avui trobem moralment inacceptables posicions en altres temps populars que afirmaven que certs tipus d’éssers humans no mereixien el qualificatiu de persona per raĂł de raça, sexe, condiciĂł social o ètnia. Penso que el qualificatiu de “persona” i la dignitat que se’n deriva no pot dependre de cap d’aquestes coses, sinĂł que Ă©s inherent a la vida humana durant la totalitat de la seva existència, des del primer moment i fins al seu Ăşltim alè. I sabent que la vida d’un Ă©sser humĂ comença amb la fertilitzaciĂł, podem afirmar doncs que allĂ comença una nova persona, mereixedora de ser cuidada, protegida i sobretot estimada. Però per la manera tan peculiar com iniciem la nostra existència —amagats en les entranyes d’una dona— no podem mirar aquestes noves vides ni la problemĂ tica de l’avortament de forma asèptica. No podem deslligar-les de les històries i de les vides de les seves mares que tantes vegades estan en situacions vulnerables i sĂłn vĂctimes d’abĂşs i de menyspreu. Dones que pateixen la mercantilitzaciĂł i l’explotaciĂł dels seus cossos, la precarietat econòmica i laboral, i la pressiĂł d’una societat que menysprea la maternitat i nomĂ©s l’accepta quan es conforma a unes condicions inquietantment restrictives. Vivim en una societat que es vanta d’haver aconseguit la igualtat entre homes i dones, i Ă©s cert que en les Ăşltimes dècades s’han fet progressos extraordinaris que hem d’agrair i celebrar. Però penso que mĂ©s que una equitat real s’ha aconseguit que les dones entrin i s’adaptin a un mĂłn dissenyat pels i per als homes, sense tenir en compte la seva naturalesa i necessitats. En lloc d’adaptar el mĂłn a les dones perquè se’l puguin fer seu, sense negar ni una molècula del que sĂłn, se’ns demana ser una còpia dels nostres companys masculins. En un mĂłn per als homes, amb trajectòries professionals dissenyades per a un prototip d’home que no s’implica en la cura de les seves famĂlies, no hi tĂ© lloc la maternitat — ni tampoc la paternitat—. Les causes que porten una dona a avortar son mĂşltiples i complexes i crec que no es poden resumir en un eslògan. Però m’atreviria a dir que un factor decisiu Ă©s la manca de suport, sobretot a nivell personal, però tambĂ© econòmic. Una manca que ve en primer lloc per part dels mĂ©s propers i desprĂ©s per part de la resta de la societat. Quantes dones davant l’enorme repte de ser mares en un moment no planificat es troben soles, fins i tot abandonades. Em pregunto quantes d’elles potser desitjarien tirar endavant, però sense suport se’n veuen incapaces. Quantes es veuen empeses a avortar per les circumstĂ ncies, amb gran dolor? I això no Ă©s la violència mĂ©s brutal que es pot fer a una dona? Quan davant la perspectiva de ser mare se l’abandona i se li fa creure que la millor opciĂł per a tothom Ă©s que acabi amb la vida del seu propi fill. Havent de carregar desprĂ©s ella sola amb les conseqüències fĂsiques, psicològiques i morals d’aquest acte, que no sĂłn menyspreables. I davant de tot això, als cristians, què se’ns demana? No tinc una resposta definitiva, crec que se’ns demana ser i fer. Primer ser llum mostrant la bellesa de la creaciĂł, de la vida i de la maternitat. Com? Senzillament vivint-ho: celebrant la vida i la maternitat de les dones que ens envolten i acollint la vida, sigui com sigui, de cada persona que es creua en el nostre camĂ amb alegria i amor. DesprĂ©s, fer. Servir a DĂ©u i als germans buscant honestament la veritat i el bĂ©, es a dir, estimant-los de veritat, sense deixar-nos endur pel “bonisme”, disposats a sacrificar quan sigui necessari: temps, diners, i si cal, fins i tot, la reputaciĂł. I per on començar? A l’Escriptura Sant Joan diu que “el qui no estima el seu germĂ , que veu, no pot estimar DĂ©u, que no veu ” (1 Jn 4, 19), i jo m’atreveixo a afegir: qui no estima el seu germĂ que veu no pot estimar al germĂ que no veu. Comencem pels que veiem, els que tenim a prop, les noies i dones que ens envolten, les parelles que coneixem, i recolzem-los quan ho necessitin, perquè mai pensin que estan sols en aquesta aventura de la vida. Marta Recasens